Zodpovedné správanie si vyžaduje, aby sme dočasne zrušili osobný odber. Vybavovanie online objednávok pokračuje naďalej bez obmedzení. Zásielky zasielame bezplatne už pri nákupe nad 49 € a poplatok za platbu kartou sme zrušili. Platba u kuriéra je možná IBA kartou!

Joga nad Ásanou I.

V indickej provincii Goa sme natrafili na autentické joga centrum, kde nás privítali tak srdečne, zažili sme toľko krásnych okamihov, a počas jedného týždňa sme si tak dobili energiu, že mi nedá nepodeliť sa o tieto zážitky. Ak by niekto chcel na kratší alebo dlhší čas navštíviť rodnú krajinu jogy, nech príde sem a určite nebude sklamaný. Tento týždeň bol taký intenzívny, že blog bude uverejnený v troch častiach. Medzi inými si budete môcť prečítať o filozofii jogy, o cvičení ásan, meditácii, spievaní mantier, rituáloch, očistných kúrach, ajurvédických ošetreniach aj o sattvickom stravovaní.

V obľúbenom letovisku Goa v Indii som s batohom na chrbte listoval v turistickom sprievodcovi Lonely Planet a hľadal som cvičenia jogy (yoga retreat), pričom moja manželka Ági prezerala internet s podobným cieľom. Nezávisle od seba nás oboch oslovilo to isté - Joga centrum s názvom Swan. Považovali sme to za akési znamenie a preto sme dlho neváhali. Požičali sme si skúter, aby sme si na vlastné miesto prezreli toto miesto. Centrum sa nachádza v malej obci Assagao, kde turistický sprievodca odporúča aj návštevu ďalších dvoch zaujímavostí, ktoré sme tiež navštívili. Jedným je detský domov El Shaddai, druhým zvierací útulok WVS Hicks ITC. Na oboch miestach srdečne očakávajú dobrovoľníkov. Poobzerali sme sa a odporúčame ich návštevu. Na oboch miestach prebieha svedomitá a usilovná práca. Kto chce prispieť, môže si byť istý, že investované peniaze a čas sa dostanú na správne miesto.

V joga centre nás priateľsky privítali. Zdvorilo sa opýtali, čo je cieľom našej návštevy. Vopred nás upozornili na to, že ak si chceme iba zacvičiť alebo sa ponaťahovať, sme na nesprávnom mieste, lebo oni sa nezameriavajú na komerčnú verziu jogy, ale na tradičné korene Ashtanga yogy, čiže centrum funguje na princípe ashram. Týmto nás skôr doslova nahovorili. My sme práve túžili po takomto autentickom zážitku, respektíve po tom, aby sme sa utiahli od pobrežia a ruchu civilizácie, oddýchli si a spomalili (v tom čase sme už boli vyše mesiaca neustále na cestách, odchádzali sme z Nepálu). Kacie, jeden americký karma jogín, ktorý prišiel do Indie pred rokom a ako dobrovoľník navštevuje joga centrá a ashramy, aby sa učil, a po návrate do New Yorku mohol vyučovať jogu, nás povodil, aby sme si mohli vybrať pre nás vhodné ubytovanie. Vybrali sme si najlacnejšiu „budget” chatku, takto nás balík stál 50 euro na osobu. V cene bolo zahrnuté okrem ubytovania aj strava 3 krát denne a najdôležitejšie - učenie. V porovnaní s ostatnými školami na okolí, z hľadiska pomeru ceny a kvality to bola jedna z najvýhodnejších možností. Na internete sme si pozreli ďalšie dve a tie boli naozaj drahšie.

Na druhý deň sme prišli na raňajky. Boli milí. Povedali, aby sme si zložili tašky, najedli sa dosýta, registrácia nás počká. Raňajky, tu začínajúce o desiatej sú zároveň aj obedom. Hravým spojením anglických slov breakfast (raňajky) a lunch (obed) ich veľmi výstižne označujú slovom „brunch“. Skutočné raňajky by sa tu mali skôr volať „zoraňajky“, pretože ovocnú misu a bylinkové čaje podávajú o 6:45. Varia chutne, vyberaným štýlom a výdatne. Jedlá sú sattvické, čiže kašovité, ľahko stráviteľné, bez oleja, menej korenisté, ako zvyčajne v indických reštauráciách.

Roztomilý bol jeden jogín. Pristúpil ku mne počas obeda a pochválil moju lyžičku (Oh, wow, nice spoon!). Takto mi jemne a zdvorilo dal na vedomie, že vytŕčame z radu, veď tu väčšina ľudí je rukami. :) To je typické pre celú Indiu, iba turisti jedia príborom. Má to praktické dôvody. Podľa Indov jesť rukami je bezpečnejšie, lebo nie v ústach zistia, ak je jedlo príliš horúce a takto si nikdy nepopália jazyk. Zo spirituálneho hľadiska veria, že ak si jedlo vkladajú do úst rukami a nie cudzím predmetom, vzťah s jedlom je silnejší, jedlo je ľahšie stráviteľné a viac si ho uctia. Prísne jedia len pravou rukou. Tá ľavá, nečistá, dostane úlohu na konci trávenia. Pozor, toto platí aj pre ľavákov! Ak sa v Indii niekto rozhodne, že bude jesť podľa vzoru miestnych rukami, musí si dávať pozor, s ktorou rukou bude jesť. Ak si ich zamení, miestny sa na to budú prizerať s nepochopením.

Inak je dobré prísť v piatok, keď nie je program. Je čas na príchod, vybalenie a prezretie miesta. My sme dorazili v sobotu, keď je tu najviac programov. Ak cestujete do zahraničia s joga podložkou, odporúčam si vybrať tenkú a ľahkú cestovnú (travel) joga podložku. My sme ju žiaľ nemali so sebou, ale našťastie sme si ju vedeli požičať za 100 rupií na deň.

Výučba začala filozofiou jogy. Spoluzakladateľ školy, Shivandra, potvrdil to, čo sme počuli už aj pri registrácii. Cvičenie ásan je iba jednou zo zásad jogy a hlavnou úlohou pripraviť telo na meditáciu. Podľa zásady Ashtanga, vtedy sme si dokonale osvojili ásanu, ak v nej dokážeme bez pohnutia a stabilne zotrvať pohodlne celú hodinu a vieme meditovať. Na to je samozrejme najvhodnejšia pozícia lotosového sedu, čo je tiež jedna ásana (Padmasana). Na začiatku vývoja yogy ešte ani neboli tak rozdelené joga ásany, ako neskôr. V prvom rade slúžili na pohodlnú a dlhotrvajúcu meditáciu. Počas dvoch dní rozprával inštruktor o Védach, svätých knihách, o ich interpretácii, o šiestich starovekých indických školách, z ktorých jednou je Yoga. Patanjali bol ten, kto študoval Védy, a napísal aj Yoga Sutru, v nej Ashtangu, ktorá rozdeľuje cvičenie jogy na osem častí. Cvičenie ásan, druhá z ôsmych, ktorá sa dostala aj k nám na západ a je obľúbená, je Pranayama, riadenie dýchania a toku životnej energie (prána). Praktizovanie a vo všeobecnosti prehĺbenie dýchania prisľubuje dlhý a zdravý život. Koho zaujímajú časti Yogy rozdelené podľa Pataňdžali, môže sa začítať do: Yamas, Niyama, Asana, Pranayama, Pratyahara, Dharana, Dhyana, Samadi.

Učiteľ veľa citoval z príbehov knihy Bhagavad Gita, vrelo odporúčal jej štúdium. Podľa neho v nej obsiahnuté učenie a múdrosť poskytnú odpoveď aj na problémy dnešnej doby, hoci kniha bola napísaná pred naším letopočtom. Zdôraznil, že pri narodení každého človeka je rovnaké a isté to, že raz umrie. Utrpením bude narodenie, smrť a medzi nimi často cítiť bolesť a smútok. Myseľ je nespútaná, ako vlny na mori, pričom ideálnym stavom by bolo dosiahnutie ticha a pokoja morského dna, v čom nám môže pomôcť hlavná časť yogy - meditácia. Cieľom je skrotenie mysle, tej sem-tam poskakujúcej opitej opice, nájdenie skutočnej vyváženej božskej podstaty (Atman), ktorá je večná a nezničiteľná. Zaniká iba odev Atmanu - telo, samotný Atman sa znovuzrodí, až kým človek nedosiahne osvietenie. Spiritualisticky, konečným cieľom jogy je zažiť pocit jednoty a celistvosti. Aj samotný výraz „yuj“, pochádza zo slova (pre)pojenie.

Sympatický bol pre nás fakt, že joga nie je dogma, neexistuje jediná správna cesta. Namiesto toho nás povzbudzuje, aby sme otázky kládli až dovtedy, kým nedostaneme uspokojivú odpoveď. Navyše, keďže všetci sme odlišní, ponúka viacero ciest, ktoré vedú na to isté miesto. Duševný pokoj a odpovede na otázky “Kto som?” a “Čo je skutočným zmyslom života?” dosiahne intelektuálny človek neustálym vzdelávaním sa na ceste vedy a múdrosti (Jnana Yoga), aktívny, temperamentný človek cestou skutkov a nezištných činov (Karma Yoga), citovo založený vášňou a modlitbou (Bhakti Yoga), a so silnou sebadisciplínou zas prostredníctvom kontroly tela (asana, pranayama) a mysle (meditácie) (Raja Yoga). Podstatou každej cesty je odlíšiť sa od tela, mysle a citov, aby sme spoznali, že existuje len Sám, ktorý je totožný s Bohom. Joga pomáha žiť uvedomelo, byť aktívny a nie reaktívny, pomáha uvedomiť si okamih, kedy by sme reagovali spontánne na útok na našu osobu, otvára priestor na rozmýšľanie, aby sme konali uvážene. Yoga pomáha k porozumeniu a vytvoreniu láskyplnejším vzťahom.

V nasledujúcej časti podrobne opíšem ubytovanie hlboko v džungli, porozprávam o bohatom dennom programe, o bizarnej očistnej kúre shatkarma, o oslobodzujúcom spoločnom večernom spievaní (kirtan) a špeciálnej ohňovej ceremónií havan.

Matis-Ivan

Autor:
Ivan Mátis
www.fabulo.sk

 

 
Tento web používa súbory cookie. Ďalším prechádzaním tohto webu vyjadrujete súhlas s ich používaním.